Blog Merle: Dag 4 Wereldvoedseldag

Door Merle van Leusden-Brüning op 17 oktober 2019

Wereldvoedseldag…

Woensdagochtend (hoe toevallig dat het wereldvoedseldag is) ging ik samen met initiatiefneemster Jeanine Huijbregts van Rocking Up X-Mas (lees hier vooral meer over dit initiatief en help mee!) naar de grote centrale van de Voedselbank in Landgraaf. Vanuit de loods op de Marconistraat vindt de distributie naar meerdere Limburgse gemeenten plaats – van Weert tot Kerkrade. Ik telde heel snel al zeker twintig vrijwilligers, die druk in de weer waren.

Voedselpakketten

De Voedselbank draait op vrijwilligers. In totaal worden er op dit moment wekelijks 700 voedselpakketten uitgedeeld op 13 verschillende locaties in Parkstad (en dan staan er ook nog eens huishoudens op de wachtlijst…) Sommige van die pakketten zijn er voor alleenstaanden. Want bij alleenstaanden, daar heerst pas de échte armoede, vertellen Hannie en Harrie Verweij ons. Zo vertelt Hannie over een mevrouw die het wekelijkse voedselpakket aan huis bezorgd kreeg, totdat ze eens kritisch keken naar de mobiliteit van de vrouw. ‘U kunt toch best die twee straten lopen?’ vroegen ze haar. Dat klopte, maar mevrouw had geen winterjas. En daarbij was ze al vijf jaar niet meer naar de kapper geweest – ze zag er niet uit, vond ze. Via de contacten van de stichting kreeg mevrouw een winterjas en er kwam een kapper op het uitdeelpunt voor €2,50 knipbeurten houden. Met als resultaat: de vrouw kwam weer wekelijks buiten, onder de mensen en krabbelde op uit haar situatie.

Hannie en Harrie hebben tal van deze voorbeelden. Ik schrik van sommige verhalen en af en toe is het schitterend. Schitterend hoe je mensen kan zien groeien, maar confronterend dat de problematiek bij mensen soms écht heel diep zit. Bij de Voedselbank krijg je maximaal 3 jaar een voedselpakket – die tijd krijg je om de boel weer op orde te hebben. En dat is maar goed ook, zeggen de initiatiefnemers. Want armoede los je niet op door afhankelijk te worden van hulp van anderen.

Na een rondleiding door de loods, zeg ik tegen Harrie dat ik nu ‘echt moet gaan.’ Ik heb de auto van mijn vader geleend en die moet ik terugbrengen.
‘Ja, maar ik wil je nog veel meer laten zien! Kom je een keer terug?’ zegt hij met een warme handdruk en innemende glimlach. ‘Heel erg graag, Harrie!’

Naar buiten lopend denk ik: wat hebben we toch geboft met mensen als Harrie en Hannie op de wereld, die de wereld een stukje mooier proberen te maken op deze manier.

Hoe kom je in aanmerking voor een gratis voedselpakket van de Voedselbank?

Op de website van de Voedselbank zijn de criteria te vinden hoe je in aanmerking kunt komen voor een voedselpakket. Het formulier wordt ingevuld door een hulpverlener. Dit kan zijn bijvoorbeeld Budgethulpverlening, maatschappelijk werk of de GGD.

Hoe kun jij helpen?

Ondanks dat de Voedselbank dankzij de vele acties in december daar heel wat maanden mee vooruit kan, kunnen ze altijd extra gebruiken! Helpen kan op heel erg veel manieren.

• Voedsel brengen. Bel van tevoren of stuur een mailtje, want dan kunnen ze er rekening mee houden! 045-5331933 of mailen naar [email protected]. Kijk even op deze boodschappenlijst. Vers fruit en groente zijn uiteraard ook welkom – maar nogmaals, bel dan van tevoren even, zodat ze er rekening mee kunnen houden.
  • Geld doneren. De Voedselbank draait op een provinciale subsidie én op donateurs. Een bijdrage storten kan op IBAN rekeningnummer NL23RABO0114.6375.39, t.n.v. Stichting Voedselbank Limburg Zuid.
  • Word vrijwilliger. Er is van alles nodig – van een secretaris in het bestuur tot gastheren- en vrouwen bij de uitdeelpunten. Vind je het leuk om te organiseren? Ook dat talent kan de Voedselbank hard gebruiken. De vacatures staat op hun website.
Merle van Leusden-Brüning

Merle is jong, wereldwijs en vastberaden, maar ook bruisend en levendig. Ze heeft de afgelopen jaren een bak ervaring opgedaan in de Provincie. Ze is ambitieus en zal er alles aan doen om het positieve verschil te maken in Brunssum. Haar doel voor Brunssum: Merle wil graag dat er meer twintigers en dertigers in Brunssum

Meer over Merle van Leusden-Brüning