Motie Tegengaan Ballonoplatingen

Ingediend tijdens raadsvergadering van 9 april 2019 en doorgeschoven naar raadsvergadering van 21 mei 2019. Aangenomen met een ruime meerderheid op 21 mei.

De gemeenteraad van Brunssum, bijeen op 9 april 2019
Motie vreemd aan de orde van de dag: Tegengaan ballonoplatingen

Constaterende dat:

a. Op 9-12-2014 in de Tweede Kamer een motie ( PvdD) is aangenomen, waarin gemeenten worden opgeroepen het oplaten van ballonnen tegen te gaan en Stichting Noordzee een appèl heeft gedaan aan alle gemeenten om daar actief ontmoedigingsbeleid te voeren.
b. Ballonnen worden gemaakt van rubber, latex, synthetisch rubber, folie en plastic. Soms hebben ze zelfs een metallic laagje met vaak plastic ventielen, lintjes en geplastificeerde naamkaartjes.

c. Al deze materialen extreem langzaam tot nooit afbreken en zeer belastend zijn voor flora & fauna ( dieren kunnen stikken, verstrikken en verhongeren door het eten van deze materialen).
d. Neergekomen ballonnen vormen één van de meest voorkomende oorzaken (top 5) van vervuiling van stranden en zeeën ( mogelijk tot ca. 800 km).

Overwegende dat:

e. De gemeente de mogelijkheid heeft om via het evenementen- en vergunningenbeleid de ballonoplatingen kan sturen en ontmoedigen.
f. Er nog evenementen plaatsvinden waar ballonoplatingen gebeuren.
g. Er genoeg alternatieven voor handen zijn voor een vergelijkbaar effect; zoals het blazen van bellen, papieren serpentines gooien, bloemblaadjes strooien en/of confetti met bloemzaden gooien.

Verzoekt het college:

a. Het oplaten van ballonnen actief tegen te gaan door dit zelf ook niet meer te doen.
b. Scholen, ondernemers en verenigingen actief te informeren over en aanmoedigen tot gebruik van milieuvriendelijkere alternatieven.
c. Zich aan te sluiten bij deze actie van Stichting Noordzee en te laten zien dat de gemeente Brunssum haar verantwoordelijkheid neemt na het goede voorbeeld van de Tweede Kamer.

En gaat over tot de orde van de dag,
Ingediend namens

Haico Offermans                                              Dave Nowacki