Artikel 43 vragen hoogbouwflat ‘t Bentjen

We hebben op 20 oktober samen met VVD Brunssum vragen gesteld over krimpproject/aankoop hoogbouwflat 't Bentjen

Aan:
College van B&W

Postbus 250
6440 AG BRUNSSUM

Geacht college van B&W,

De manier waarop het College van B&W van de gemeente Brunssum heeft gehandeld rondom het krimpproject/de aankoop van hoogbouwflat ’t Bentjen in Brunssum-Noord heeft veel onrust en onduidelijkheid veroorzaakt. Een aantal belangrijke momenten tijdens dit hele proces:

  • mei 2020: De bijdrage van de rijksoverheid (in het kader van de Regiodeal) wordt concreet voor dit project;
  • 28 juli 2020: Collegebesluit gelet op het bepaalde in de Regiodeal Parkstad Limburg;
  • 3 september: Brief gemeente Brunssum aan de “eigenaren flat Henri Dunantstraat 1-
    349” (bijlage 1), dat u voornemens was om “de flat Het Bentjen op termijn uit de markt
    te nemen.” De huurders werden niet actief van informatie voorzien door het College;
  • 4 september: De gemeenteraad wordt voor het eerst geïnformeerd;
  • 8 september: Inhoudelijke behandeling tijdens de Commissie Ruimte en Techniek van
    de gemeente Brunssum. (Vanwege onduidelijkheid en weerstand in de betreffende flat
    zitten tijdens de commissiebehandeling reeds toehoorders in het gemeentehuis);
  • 16 september: Op verzoek van het College wordt een amendement ter overweging
    voorgelegd aan de gemeenteraadsleden, waarin u voorstelt de besluitvorming ten
    aanzien van dit project tot een nader te bepalen datum aan te houden;
  • 23 september: Behandeling van het raadsvoorstel betreffende de aankoop van de flat
    door Weller. Voorafgaand aan de raadsvergadering heeft zich een inspreker gemeld. Het College verzoekt de gemeenteraad om € 650.000,- ter beschikking te stellen. Het voorstel wordt geamendeerd, waardoor de besluitvorming tot een nader te bepalen datum wordt aangehouden. Het amendement is bovendien na een schorsing aangepast en aan de overwegingen is de volgende tekst toegevoegd: “Overwegende dat de communicatie richting bewoners en eigenaren tot nu toe onvoldoende is geweest.” Dit amendement wordt unaniem aangenomen door de gemeenteraad;
  • 7 oktober: Volkshuisvestingoverleg alwaar “Weller aangeeft de Businesscase Brunssum- Noord niet uit te voeren” en “door de gemeente werd aangegeven dat onvoldoende draagvlak bij de eigenaren/bewoners aanwezig is en de gemeente vindt dat zo’n businesscase derhalve niet gesteund kan worden door de gemeente”;
  • 8 oktober: Mail wethouders Mertens (via de griffie) aan de gemeenteraad: “Gaarne de gemeenteraad informeren dat voornoemde businesscase geen doorgang vindt.” (Met de twee op 7 oktober besproken redenen als oorzaak.)

De op 3 september gedateerde brief (bijlage 1) bevatte een aantal redenen waarom de gemeente Brunssum aan Weller gevraagd heeft om dit proces te begeleiden. Zo wordt gesproken over de “gevolgen van het dalende inwoneraantal zal zich vooral manifesteren in de goedkope koopsector” en over het “uit de markt nemen van complexen om het woningaanbod meer marktconform te krijgen.”

1. U geeft in die brief aan dat de Vergadering van Eigenaars, doordat er in mei duidelijkheid was over de bijdrage van de Rijksoverheid, pas op 2 september geïnformeerd kon worden. Waarom zat er 3 á 4 maanden tussen het moment van duidelijkheid en het moment van communiceren, terwijl tijdige communicatie essentieel is voor het welslagen van zo’n ingewikkeld project?

2. Waarom heeft het College slechts een deel van de bewoners van de flat actief geïnformeerd, waardoor huurders pas ‘via via’ hoorden over de plannen?

3. Is het College nog steeds van mening dat, als gevolg van bevolkingskrimp, een ingreep in de (goedkope) koopsector noodzakelijk is?

4. Zo ja, welke vervolgstappen zet het College in de (goedkope) koopsector nu de aankoop van hoogbouwflat ’t Bentjen (voorlopig) van de baan lijkt? / Zo nee, waarom niet?

Tussen het moment van communiceren naar de gemeenteraad over de start van het project (3 september) en het niet doorgaan van het project (8 oktober) zit slecht één maand. Dit vinden wij opmerkelijk, omdat de voorbereiding van een dergelijk project uitvoerig geweest moet zijn en het bovendien om een substantiële financiële bijdrage van de gemeente Brunssum ging. In de tussentijd heeft het College haar eigen amendement bovendien aangepast gezien, omdat de communicatie richting eigenaren en huurders ook onvoldoende geweest is.

5. Het gewijzigde amendement is unaniem vastgesteld door de gemeenteraad. Waarom is dit gewijzigde amendement niet toegevoegd aan het raadsbesluit en daardoor nergens terug te vinden?

6. Kunt u er voor zorgen dat het amendement alsnog in zijn geheel, en dus inclusief de overwegingen, onderdeel van de besluitvorming uitmaakt?

Inmiddels ontving de gemeenteraad een uiterst kort mailtje van wethouder Mertens met daarin de boodschap dat de businesscase geen doorgang zou vinden. De Partij van de Arbeid Brunssum vindt ook dit allesbehalve sterke communicatie van het College. Op het moment dat het College de gemeenteraad vraagt om een besluit te nemen over een ingewikkelde casus als deze, waar nota bene een substantiële financiële bijdrage van € 650.000,- voor nodig is, dan verwachten wij meegenomen te worden in alle overwegingen, die tot het moment van besluitvorming én die tot het moment van beëindigen van de businesscase hebben geleid.

7. Kunt u ons alsnog volledig informeren over het niet doorgaan van de businesscase?

8. U geeft als reden onder andere aan dat er onvoldoende draagvlak onder de bewoners zou zijn. Waar blijkt dat uit?

9. Heeft het College tijdens de voorbereiding van het raadsbesluit dan wel in voorbereiding op de beëindiging van de businesscase een draagvlakpeiling onder de bewoners van de hoogbouwflat gedaan?

10. Zo ja, wat kwam daar uit? / Zo nee, waarom niet?

11. Indien het College het gebrek aan draagvlak baseert op de signalen, die er kwamen van de Vergadering van Eigenaars dan wel de stichting ‘Handen af van mijn huis’ heeft het College dan geverifieerd dat zij daadwerkelijk namens het merendeel der bewoners spraken?

12. Heeft het College alle bewoners van de betreffende hoogbouwflat inmiddels actief geïnformeerd over het niet doorgaan van de businesscase Hoogbouw?

13. Zo ja, hoe zag deze communicatie eruit en kan deze gedeeld worden met de gemeenteraad? / Zo nee, waarom niet?

Wij gaan er vanuit dat u ons op zo kort mogelijke termijn antwoorden op bovenstaande vragen kunt doen toekomen.

In afwachting van uw reactie, met vriendelijke groet,

De fracties van PvdA Brunssum en VVD Brunssum

 

Bijlage 1 – Brief eigenaren flat Henri Dunantstraat 1-349

Haico Offermans

Haico Offermans

Haico Offermans heeft altijd een luisterend oor voor iedereen, omdat elk verhaal iets bijzonders vertelt. De afgelopen periode ( 2015-2017) heeft Haico als wethouder bewezen hoe hij Brunssum een beetje mooier heeft gemaakt. Hij wil daar graag samen mee verder gaan. Zijn doel voor Brunssum: Haico wil de verduurzaming van onze gemeente voortzetten. Bijvoorbeeld in

Meer over Haico Offermans