Art. 43 vragen Zonnepanelenproject Parkstad
Geacht college van B&W,
Op 23 november ontving de gemeenteraad een raadsinformatiebrief met als onderwerp ‘Deelnamestop Zonnepanelenproject’. Hierin valt te lezen dat het per 24 november niet meer mogelijk is om nieuw deelnemer te worden aan het Zonnepanelenproject Parkstad.
Verder valt er als verklaring voor de deelnamestop te lezen: “Anno 2022 is er een hoop veranderd ten opzichte van de startsituatie in 2017. Een aanzienlijke stijging in materiaalkosten en toenemende krapte op de arbeidsmarkt hebben ertoe geleid dat de met Volta in de aanbesteding overeengekomen prijsstelling volgens Volta verliesgevend is geworden.”
Naar aanleiding van bovenstaande, de volgende vragen:
1. Is de overeenkomst in goed overleg beëindigd, of heeft Volta deze eenzijdig opgezegd?
2. Klopt het dat de gemeente Heerlen een ander pad bewandelt? En zo ja, waarom en hoe ziet dat pad eruit?
3. Was (of is) er een natuurlijk moment opgenomen in de oorspronkelijke overeenkomst tussen de gemeente Brunssum en Volta waarop deze beëindigd kon worden?
Nog voordat de gemeenteraad de hierboven bedoelde raadsinformatiebrief ontving, meldden zich al bewoners van onze gemeente bij de Partij van de Arbeid Brunssum met klachten over de dienstverlening van Volta.
Casus 1
Bewoner ontvangt een mail waarin te lezen valt dat de PV-installatie geen opbrengst heeft gehad de afgelopen periode. Bij telefonische navraag via het servicenummer, komt bewoner niet meer rechtstreeks bij Volta terecht maar bij een ‘tussenfirma’.
Tegelijkertijd staat in Bijlage 3 (als bijlage bijgevoegd) horend bij de overeenkomst tussen bewoner en de gemeente Brunssum te lezen:
“15 jaar garantie van uw Gemeente op de berekende opbrengst in kWh.” “15 jaar garantie van uw Gemeente op alle onderdelen van de installatie.” “Bij een storing direct een alarmmelding per SMS en e-mail.”
Vragen naar aanleiding van bovenstaande casus:
4. Klopt het dat het risico van niet goed werkende installaties en het daardoor niet bereiken van gegarandeerde opbrengst bij de gemeente Brunssum ligt?
5. Heeft de gemeente Brunssum dit risico afgedekt door Volta verantwoordelijk te maken voor “directe alarmmelding per SMS en e-mail” én vervanging van niet werkende (onderdelen van) installaties?
6. Zo nee, op welke andere wijze is dit risico ondervangen? / Zo ja, blijven deze afspraken onverminderd van toepassing nu er een deelnamestop is voor het project?
7. Deelt u onze mening dat het melden van storingen via e-mails, ver na de datum van constatering, kan leiden tot een verhoogd risico voor de gemeente Brunssum op het niet halen van de opbrengst?
8. Bent u bereid aanvullende of hernieuwde afspraken met Volta te maken over de ‘directe alarmmelding per SMS en e-mail’?
Casus 2
Bewoner meldt zich bij Volta met de vraag wanneer de zonnepanelen bewassen zullen worden. De installatie ligt immers 5 jaar op het dak inmiddels.
De reactie van Volta is in eerste instantie “of bewoner niet zelf het dak op kan om ze schoon te maken.”
Als bewoner vervolgens aangeeft dat in de offerte staat dat de zonnepanelen gedurende 15 jaar doorgaans iedere 5 jaar gereinigd zouden worden, volgt de reactie van Volta “dat dat niet waar is.”
Als bewoner aandringt en bewijs overlegt dat er wel degelijk staat dat de panelen doorgaans iedere 5 jaar gereinigd zullen worden, eindigt het meningsverschil met de stelling van Volta “dat bewoners maar moesten opzoeken wat ‘doorgaans’ betekende”.
Context ter ondersteuning van bovenstaande casus:
• In Bijlage 3 horend bij de overeenkomst tussen burgers en de gemeente Brunssum staat het volgende: “Periodieke reiniging van de zonnepanelen (doorgaans om de 5 jaar)”
• In de aanbestedingsstukken uit 2016, horend bij de opdracht, die uiteindelijk aan Volta gegund is, diende door alle partijen een All-in prijs (Fixed-price) voor het beheer en onderhoud opgegeven te worden. Deze diende uitgedrukt te worden in Euro per Watt Piek. En hiertoe behoorden in ieder geval:
o Storingsoplossing
o Onderhoud
o Monitoring
o Bewassing
o Voorbereiding van facturering
Vragen naar aanleiding van de 2e casus en bijbehorende context:
9. Had Volta in de aanbieding, die zij destijds hebben gedaan een bedrag opgenomen voor bewassing van de zonnepanelen?
10. Zo ja, deelt u onze mening dat – omdat Volta een aanbieding voor het onderdeel ‘bewassing’ heeft gedaan- verondersteld mag worden, dat Volta op de hoogte is van het feit dat bewassing van de zonnepanelen onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het onderhoud en beheer van de door hen aangelegde installaties?
11. Deelt u onze mening dat Volta voor het onderhoud en beheer (en daarmee ook de bewassing eens in de 5 jaar) van reeds aangelegde installaties verantwoordelijk blijft?
Algemene vragen naar aanleiding van de aangekondigde deelnamestop:
12. Kunt u ons aangeven hoeveel klachten er de afgelopen jaren over de dienstverlening van Volta binnen zijn gekomen? (Bij voorkeur voor heel Parkstad, maar in ieder geval uitgesplitst voor Brunssum)
13. Bent u voornemens aanvullende en zo nodig concretere afspraken te maken om ervoor te zorgen dat het risico dat de opbrengstgarantie niet gehaald wordt, zoals in casus 1 omschreven, te voorkomen?
14. Bent u voornemens aanvullende en zo nodig concretere afspraken te maken om het niet nakomen van service- en onderhoudsverplichtingen, zoals in casus 2 omschreven, niet meer voor te laten komen?
15. Kunt u ons aangeven op welke manier alle resterende verplichtingen tussen Volta en de gemeente Brunssum gegarandeerd blijven voor de resterende looptijd van alle installaties?
Wij gaan ervan uit dat u ons op zo kort mogelijke termijn antwoorden op bovenstaande vragen kunt doen toekomen.
In afwachting van uw reactie,
Haico Offermans Vera Braam
(Fractievoorzitter) (Raadslid)