Woordmelding Vera: aankoop groeve

Door Vera Braam op 28 september 2022

Voorzitter,

Yabba-dabba-doo! Zou ik toch willen uitroepen à la Fred Flintstone…
Al vele jaren wordt er over gesproken en nu hebben we, door de aankoop van groeve Mourik, eindelijk dé kans om echt iets te gaan doen op onze, Brunssumse Oostflank. In deze groeve komen verschillende tijdperken bij elkaar. Wist u bijvoorbeeld dat de 2 grote Europese rivieren de Rijn en de Maas in lang vervlogen tijden dwars door deze regio hebben gestroomd? Deze rivieren hebben de kenmerkende, gele, Brunssumse klei die in de groeve gewonnen wordt, afgezet. Jaarlijks wordt er in de groeve 300.000 ton aan grondstoffen (klei, zand en grind) gewonnen.

En daar waar de afgegraven klei een grote krater in het landschap achterliet, wordt deze zelfs vandaag nog opgevuld met de restanten van een ander tijdperk: ons mijnverleden. De mijnsteenberg op onze Oostflank, verdwijnt langzaam in het gat dat de klei achterliet. Het ene tijdperk bedekt het andere. En als in 2027 van de klei en de mijnsteen niets meer te zien is, zal er weer een nieuw tijdperk aanbreken. Als het aan de Partij van de Arbeid Brunssum ligt een tijdperk van duurzame werkgelegenheid, stevigere natuurverbindingen en innovatie.

We staan op het punt om dit uniek stukje historie aan te kopen samen met de provincie. En van dat stukje – nou ja noem 76 hectare trouwens maar een stukje  – kan ik me nauwelijks voorstellen hoe groot dat precies is. Al heeft dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid  meer te maken met mijn ruimtelijk inzicht dan met de voor de hand liggende informatie. Laat ik het voor mezelf en hopelijk voor velen proberen te verduidelijken; we hebben het over een ‘stukje Brunssum’ dat ongeveer 150 voetbalvelden groot is. Dát stukje Brunssum… Dát stukje historie…kan na ruim 100 jaar een geweldig, nieuw stukje Brunssum worden. Dat we nog kunnen ontwikkelen naar de gewenste ambities, wensen en mogelijkheden, zoals Bureau Stroming al in 2013 in zijn rapport benoemde: Concentreer je drie punten: Ontsluiten, Verbinden en Versterken.

Voorzitter,

Het is een beetje onwennig om als nieuw raadslid een heel verhaal over historie te houden, terwijl ik zeker weet dat er onder mijn collega-raadsleden heel veel meer historie zit dan ik überhaupt kan benoemen. En toch vond ik het noemenswaardig even terug te kijken en uit te zoomen, voordat we in de o zo belangrijke details duiken.
Het was namelijk mijn fractievoorzitter, die mij heel subtiel duidelijk heeft gemaakt dat het wenselijk is als raadslid om een heldere helicopterview te ontwikkelen. Daar werk ik dus nu aan en dat is een belofte!

Maar vandaag zijn ook de details van groot belang. Want laten we zeggen, dat dit raadsvoorstel nogal rommelig tot stand is gekomen. Tijdens de commissievergadering werd het van vele kanten kritisch benaderd. En dat is prima, want dat heeft er toe geleid dat op een aantal van de belangrijkste besluitpunten een aanpassing van het te nemen besluit wordt voorgesteld. U heeft daartoe allen een amendement ontvangen. Het betreft in ieder geval heldere besluitvorming over de uitgangspunten over economisch eigendom en de financiering van de aankoop.

Voorzitter,

Stenen vragen geld. En 5,3 miljoen is veel geld. Heel veel geld! Daar wil de Partij van de Arbeid Brunssum niet lichtzinnig over doen. We kunnen daar namelijk ook heel veel andere dingen voor doen of laten voor onze burgers.

Waarom dan toch deze aankoop? Omdat wij zien dat dit het enige gebied in Brunssum, in Parkstad en zelfs in Zuid-Limburg is, waar op grote schaal en met waanzinnig veel potentie nog duurzame werkgelegenheid ontwikkeld kan worden, Ook kunnen we de natuur herstellen en versterken en een impuls aan het toerisme geven. De stadsregio Parkstad, het College van Gedeputeerde Staten, en diverse grote steden in Zuid-Limburg zien ook het belang van alle potentieel dat dit historisch stukje Brunssum de regio te bieden heeft.

En willen we daar als gemeente ook in de toekomst enige zeggenschap over hebben? Dan zullen we deze stap nú samen moeten nemen met de Provincie Limburg. Ook als we nu nog niet alle risico’s tot 5 cijfers achter de komma kennen. Dat is spannend! Heel spannend! Maar het alternatief is zoveel slechter. We kunnen het namelijk ook aan ‘de markt’ overlaten… En dan maar zien wat ervan komt. Willen we dat? Partij van de Arbeid Brunssum in ieder geval niet, want de afgelopen jaren is wel duidelijk geworden dat ‘overlaten aan de markt’ soms catastrofaal uitpakt. Ik zal de voorbeelden niet noemen, voorzitter. Mijn spreektijd zou te kort zijn.

Voorzitter,

Ik stap weer even in mijn denkbeeldige helikopter en neem een kijkje hoe het gebied er in de toekomst bij kan liggen. Ik constateer dat dit dossier sinds het aantreden van deze coalitie in een stroomversnelling terecht is gekomen. En ik zie de contouren van een ontwikkeld gebied waar de diverse elementen van ons coalitieprogramma samen komen: Ambitie tonen, een actieve rol in regionale samenwerkingen, de regie pakken bij de ontwikkeling van de Oostflank en de mogelijkheden bekijken van innovatieve duurzaamheidsmaatregelen.

En laten we dan, als dat ons toekomstperspectief is, 1 ding met elkaar afspreken… We kunnen dit als gemeente niet alleen. En het helpt ons als gemeente en ook onze burgers niet, als we op dit dossier niet samenwerken met de provincie. We hebben elkaar nodig. Nu en in de toekomst. Dan helpt een goede verstandhouding op basis van vertrouwen. Het is nou eenmaal vele malen lastiger om met je hakken in de Brunssumse gele klei te lopen.

Voorzitter,

Partij van de Arbeid Brunssum gaat akkoord met het voorliggend stuk en wenst het college veel succes met de verder te nemen stappen. Ook wij gaan er daarbij vanuit dat de gemeenteraad uiterlijk in december de uitwerking van de met de verwerving beoogde gebiedsontwikkeling en het nog uit te werken financieringsvoorstel ter besluitvorming krijgt voorgelegd. Gluck Auf!

Vera Braam

Vera Braam is helemaal nieuw in de politiek en zegt wat ze denkt. Enthousiast, leergierig en gemotiveerd om Brunssum nog wat mooier te maken. Haar doel voor Brunssum: Vera wil graag een samenleving waarin we meer vertrouwen hebben, positiviteit uitstralen en dus ook gelukkiger zijn met wat we hebben. Een groenere gemeente en meer geld

Meer over Vera Braam