Verkiezingsprogramma TK2021

3 november 2020

Op zondag 1 november heeft de Partij van de Arbeid onder de titel “​Ons plan voor een eerlijker en fatsoenlijker Nederland​” haar landelijke verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen gelanceerd. Een ambitieus verkiezingsprogramma waarmee welvaart weer in dienst moet komen te staan van welzijn en dat een einde moet maken aan verdeeldheid en ongelijkheid in ons land.

De samenwerkende afdelingen van de Partij van de Arbeid in Parkstad Limburg hebben zich de afgelopen tijd ingezet om landelijk aandacht te vragen voor de slechte sociaal-economische omstandigheden in onze regio. Een regio die geen Rotterdamse haven of een Amsterdamse Zuidas heeft. Een regio waar circa 20.000 mensen onder de armoedegrens leven en waar een meervoud het niet breed heeft. Een situatie, die door de zwakke economische weerbaarheid als maar voortduurt. Van generatie op generatie, versterkt door demografische krimp, economische recessie en een veranderende retailmarkt, die de leefbaarheid in de wijken verder onder druk zetten. Deze stapeling van problemen en gebrek aan economische weerbaarheid krijgt de regio niet zelf opgelost, anders was het al lang gebeurd.

Binnen steden wil de Partij van de Arbeid in haar verkiezingsprogramma extra investeren in de leefbaarheid van gebieden waar de sociale samenhang onder druk staat, zoals Parkstad​, Den Haag Zuidwest, Rotterdam Zuid, Tilburg, Arnhem, Leeuwarden en Schiedam en investeren in oude wijken in Sittard, Venlo en Maastricht. Echter om de hardnekkige, langdurige en meervoudige problemen van Parkstad aan te pakken hebben de afdelingen in de regio Parkstad er bij de landelijke programmacommissie voor gepleit langdurig en meer structureel te investeren in wonen, onderwijs en arbeid in de vorm van een Nationaal Actieprogramma Parkstad Limburg. Tot grote blijdschap van de regionale afdelingen is dat verzoek in het verkiezingsprogramma opgenomen.

De afdelingen hopen hiermee de inwoners van de regio te overtuigen dat de sociaaldemocratie er vooral voor die mensen is die steun en hulp nodig hebben en dat de samenleving collectief het welzijn van elk individu dient te beschermen. Een eerlijke en fatsoenlijke samenleving.

Regiegroep PvdA Aanpak Achterstanden Parkstad

krantenartikel LD