Woordmelding profielschets burgemeester

Door Merle van Leusden-Brüning op 10 juli 2019

Dank aan de vertrouwenscommissie voor het opleveren van de profielschets. Het had wat voeten in de aarde allemaal, maar dat laat zien dat het een nauwkeurig doorlopen proces is geweest. En een proces dat hopelijk de partijen in deze raad ook dichter tot elkaar heeft gebracht.

Voorzitter,

PvdA Brunssum is blij dat Brunssum toe is aan een door de kroon benoemde burgemeester. Dat wil niet zeggen dat alles weer spic en span is in deze raad – dat proces zijn we nog steeds samen aan het doorlopen. Learning by doing. Al doende leert men!

Wij zijn ook blij dat we op zoek gaan naar iemand met passende levenservaring. Wij willen wij graag in deze vergadering nogmaals benadrukken dat het niet betekent dat Brunssum op zoek is naar ‘oud en grijs’. Misschien juist niet op zoek naar oud en grijs. Maar misschien naar jong en blond? Alle gekheid op een stokje – PvdA Brunssum spreekt hier de hoop uit dat er een vrouw de ambtsketting mag gaan dragen de komende zes jaar. Vandaar dat wij ook geopperd hadden om het woordje hij te vervangen door zij. Om de zaak wat extra kracht bij te zetten.

Daarnaast zijn wij blij dat de passage over het krasje uit de profielschets is gehaald. De gemeenteraad van Brunssum heeft de afgelopen jaren dusdanig in de picture gestaan als het gaat om integriteit, dat wij hopen dat we die periode nu achter ons kunnen laten.

Voorzitter,

Brunssum staat voor vele kansen, maar we zoeken iemand die het aandurft die kansen ook te pakken. Een burgemeester met lef. Lef op diverse terreinen. Lef om problemen aan te pakken op een frisse manier, maar ook lef om de ambitie te tonen om van deze “krimpgemeente” een bloeiende gemeente te maken. Lef om over je eigen kerktoren heen te kijken. Lef om niet altijd voor gangbare oplossingen te kiezen, maar vernieuwend te durven denken. En lef om deze gemeente kleur te geven.

Iemand, dus, die haar of zijn mannetje kan staan in een conservatievere omgeving. Wij kunnen ons voorstellen dat alleen iemand die de nodige bestuurservaring heeft, gaat solliciteren in Brunssum. We zoeken niet per se iemand die al binding heeft met Brunssum, maar wel iemand die ervoor openstaat die binding te krijgen. En wellicht en misschien ook het liefst – iemand die langer dan zes jaar onze burgemeester kan en wil zijn.

We wensen onze gouverneur en de vertrouwenscommissie veel wijsheid toe.

Merle van Leusden-Brüning

Merle is jong, wereldwijs en vastberaden, maar ook bruisend en levendig. Ze heeft de afgelopen jaren een bak ervaring opgedaan in de Provincie. Ze is ambitieus en zal er alles aan doen om het positieve verschil te maken in Brunssum. Haar doel voor Brunssum: Merle wil graag dat er meer twintigers en dertigers in Brunssum

Meer over Merle van Leusden-Brüning