Woordmelding Merle: Oostflank

Door Merle van Leusden-Brüning op 28 oktober 2020

Voorzitter,

Al sinds ik me verkiesbaar stelde voor de gemeenteraad, vind ik dit een van de meest spannende en uitdagende dossiers van de gemeente Brunssum: de Oostflank. Af en toe lijkt het net een tv-serie, die je helaas niet kunt bingen zodat je het einde al weet. Maar waar we van cliffhanger naar cliffhanger gaan. En het laatste seizoen lijkt nu te zijn begonnen, maar – het zou ook zo maar kunnen dat de producenten nog een seizoen gaan aankondigen.

Vandaag besluiten we over de zogenaamde Nota van Uitgangspunten, die vooral een richting geeft van wat we niet willen. En een hoop juridische noodzaak om dat ongewenste uit te sluiten. Daarover zijn mijn voorgangers al dieper ingegaan.

Eerlijk gezegd, voorzitter, vind ik dat wat allemaal niet mag, niet zo interessant. Alhoewel ik begrijp dat je sommige zaken wilt tegenhouden. Interessanter vind ik hoe we het grootste ontwikkelpotentieel van Brunssum en Parkstad gaan oppakken voor de toekomst.

Voor Partij van de Arbeid Brunssum is 1 ding het allerbelangrijkst. En dat is duurzame werkgelegenheid. Daarmee bedoel ik werkgelegenheid die zeker nog 20 à 30 jaar blijft bestaan. Dat er voor onze kinderen en kleinkinderen nog werk is.

Vraag aan het college: Welke randvoorwaarden gaan en kunnen wij als gemeente, als regio, stellen voor de werkgelegenheid bij ontwikkelingen op de Oostflank? En zitten in deze nota van uitgangspunten voldoende handvaten om bedrijven die overlast veroorzaken tegen te gaan, zodat er geen ‘tweede TPD’ op de Oostflank landt?

We willen ook geen tweede Nedcar in Brunssum. Geen werkgelegenheid waar de mens zo ingewisseld kan worden voor een robot. Maar bedrijvigheid waar de mens nodig is. Zoals bijvoorbeeld het toerisme. Ik heb geen glazen bol, maar ik ga er niet vanuit dat robots een kopje koffie komen serveren. Ook kunnen onze duurzaamheidsambities verwezenlijkt worden op de Oostflank. Zoveel kansen.

Partij van de Arbeid Brunssum gaat akkoord met deze nota. Laten we vooral aan de slag gaan. Voorzitter, en zoals het er nu naar uitziet in de planning, wordt in mei 2021 een nieuw bestemmingsplan voor de Oostflank vastgesteld door de gemeenteraad. Een grande finale, waarin we uitspreken welke richting het opgaat. Dan zal blijken of er van deze tv-serie nog een spin-off komt, waarin we eindelijk bedrijven naar de Oostflank gaan halen en voor duurzame werkgelegenheid in de regio gaan zorgen. To be continued.

Merle van Leusden-Brüning

Merle is jong, wereldwijs en vastberaden, maar ook bruisend en levendig. Ze heeft de afgelopen jaren een bak ervaring opgedaan in de Provincie. Ze is ambitieus en zal er alles aan doen om het positieve verschil te maken in Brunssum. Haar doel voor Brunssum: Merle wil graag dat er meer twintigers en dertigers in Brunssum

Meer over Merle van Leusden-Brüning