PvdA Brunssum opent meldpunt Energiearmoede

Door Haico Offermans op 11 maart 2022

PvdA Brunssum lanceert actieplan energiearmoede en opent meldpunt Energiearmoede!

Partij van de arbeid Brunssum lanceert een 10-punten plan voor de aanpak van energiearmoede. Door de enorm stijgende energiekosten kunnen steeds meer mensen niet rondkomen in Brunssum. Vooral huishoudens met lage inkomens, die vaker in slecht geïsoleerde woningen wonen, raken in de problemen. Met dit actieplan zorgen we ervoor dat duurzame energie betaalbaar is voor iedereen. Zo nemen we rechtvaardige klimaatactie. Want niemand zou een keuze moeten maken tussen warm blijven of eten kopen.

Fractievoorzitter Haico Offermans: “Er voltrekt zich een financiële ramp achter de voordeur van veel Brunssumers en we zien nu slechts het topje van de ijsberg. Zeker nu premier Rutte letterlijk heeft gezegd dat mensen met een laag inkomen maar even ‘geduld moeten hebben’ als het gaat om energiearmoede. Terwijl alle signalen op rood staan en dit mensen keihard raakt, zowel mensen met een klein inkomen als heel veel mensen met een middeninkomen, die uit het niets in de betalingsproblemen terecht komen. Je kunt niet groen doen als je rood staat. We moeten nu in actie komen!”

In Brunssum leeft ruim 10% van de huishoudens in energiearmoede, zij hebben hoge energiekosten, wonen meestal in een huis dat niet goed is geïsoleerd en hebben een laag inkomen. Dit blijkt uit onderzoek van TNO al in 2019. Door de enorm stijgende gasprijzen is deze groep inmiddels een stuk groter geworden en misschien zelfs verdubbeld. Deze mensen staan met de rug tegen de muur. Er moeten oplossingen komen voor nu, maar ook voor de lange termijn.

We willen 10 concrete stappen zetten:

1 :We verplichten verhuurders te verduurzamen

2: Isoleren doen we blok voor blok

3: Verduurzaming financieren we collectief

4: De PrestatiePloeg Brunssum helpt je de winter door

5: We helpen mensen met hun energiecontract

6: Compensatie voor stookkosten in de bijzondere bijstand

7: Zuinig witgoed in de bijzondere bijstand

8: Laat huurders hun recht opeisen

9: Laat mensen met een laag inkomen óók energie opwekken

10: Samen met de installatiebranche de schouders eronder

Tevens openen we een Meldpunt Energiearmoede, onder meer om aan te tonen welke problemen er spelen bij huishoudens in onze gemeente. Men name die huishoudens die met met hoge energielasten geconfronteerd worden willen we graag helpen! Wij roepen alle inwoners van Brunssum op zich te melden als er in uw huishouden sprake is van energiearmoede! (meer dan 10% van uw inkomen besteedt u dan aan energielasten). Het maakt daarbij niet uit of u nu werknemer bent, ondernemer bent of van een uitkering leeft of een sociale huurwoning of koopwoning hebt.

Het meldpunt dat wij openstellen kan op twee manieren worden bereikt:

1. telefonisch via Haico Offermans op 06-20354950
  2. Via mail [email protected]

We laten je niet in de kou staan!

Lees hier het volledige plan Actieplan Energiearmoede