Bloemen en kruiden in bermen en groenstroken

Door Vera Braam op 22 juli 2018

In juli 2016 dienden wij een motie in om meer bloemen en kruiden toe te voegen aan de bermen en groenstroken in Brunssum.

Afgelopen week werden we uitgenodigd om de resultaten van deze motie te bekijken en natuurlijk waren wij nieuwsgierig.

Er zijn in 2017 diverse stroken ingezaaid als experiment en deze worden dit jaar geevalueerd, maar vanwege de langdurige droogte is het beter om daar nog een jaar mee te wachten. Door die droogte zijn sommige stroken niet helemaal goed tot bloei gekomen en is het beter om er nog even mee te wachten. Het is namelijk niet alleen een andere manier van zaaien, maar er moet ook op een andere manier gemaaid worden. Dat is een kwestie van goed communiceren, want voor je het weet, maait de hovenier alles weg en ben je de bloemen en kruiden kwijt.

De zaden zijn gewonnen uit bloemen en kruiden die in deze omgeving voorkomen en daardoor houden we de inheemse soorten in stand. Goed dat daar over wordt nagedacht, want dat is natuurlijk ook milieuvriendelijker dan uitheemse soorten inkopen en planten. Want is het maar de vraag of deze soorten het goed gaan doen op deze grond.

Fluitenkruid

Fluitekruid

Proefstroken

De proefstroken (o.a Merkelbeekerstraat, Trichterweg, Emmaweg) doen het verschillend. Op de Merkelbeekerstraat (langs de buitenring) heeft het wat langer nodig. De grond is daar nog niet tot rust gekomen en de droogte gooit roet in het eten. Op de Trichterweg en Emmaweg gaat het de goede kant op. De korenbloemen, fluitekruid, klaprozen, rolklaver en margrieten bloeien al uitbundig.

Bloemrijke bermen

Trichterweg

Goed om te zien hoe er met de motie wordt omgegaan. Ook goed om te zien hoe er rekening wordt gehouden met de biodiversiteit door de bijen en insecten de ruimte te geven door deze manier van beplanting. Bijkomend voordeel is dat het de openbare ruimte mooier maakt met deze bloeiende kruiden en bloemen.

Bloemen en kruiden

De klaprozen blijven staan na de bloei, totdat de zaaddoos droog is en zijn zaden laat vallen.

Brunssum doet het goed en daar zijn we trots op. Door dit soort dingen te zien en te laten zien, hopen we dat je dit ook ziet!

Vera Braam

Vera Braam is helemaal nieuw in de politiek en zegt wat ze denkt. Enthousiast, leergierig en gemotiveerd om Brunssum nog wat mooier te maken. Haar doel voor Brunssum: Vera wil graag een samenleving waarin we meer vertrouwen hebben, positiviteit uitstralen en dus ook gelukkiger zijn met wat we hebben. Een groenere gemeente en meer geld

Meer over Vera Braam