Moties 2022 3. Groen doen moet je kunnen én willen

Motie ingediend tijdens de behandeling van de begroting 2022 tijdens de raadsvergadering van 2 november 2021

De gemeenteraad van Brunssum bijeen op 2 november 2021, gelezen het voorstel Programmabegroting 2022 gemeente Brunssum; Gemeenteblad 2021/88 versie 2.

Overweegt dat:

• We het afgelopen jaar de gevolgen van de extreme weersomstandigheden hebben moeten ondergaan in Limburg, met een watersnoodramp als dieptepunt;
  • We steeds vaker te maken krijgen met deze extreme weersomstandigheden, waaronder ook grote hitte;
  • De Stichting Steenbreek onder de naam ‘Operatie Steenbreek’ samen met gemeenten activiteiten organiseert om samen met inwoners, organisaties en bedrijven de leefomgeving te vergroenen;

Constaterende dat:

• Er in de afgelopen jaren nog geen grote slagen zijn gemaakt met betrekking tot klimaatadaptieve maatregelen en de realiteit ons daar wel toe dwingt;
  • De Stichting Steenbreek als ondersteunend kennisnetwerk van grote waarde kan zijn voor de gemeentelijke organisatie bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid;
  • Gemeenten tussen de 10.000 en 100.000 inwoners voor deelname € 2.500,- per jaar (minimale deelname twee jaar) betalen;

Draagt het college op om:

• Als gemeente Brunssum zich per direct aan te sluiten bij de Stichting Steenbreek;
  • De kosten (€ 2.500,- per jaar) incidenteel te dekken uit een passende post binnen de begroting;
  • Jaarlijks een overzicht van activiteiten en resultaten in het kader van de campagne ‘Operatie Steenbreek’ te delen met de gemeenteraad;
  • Na een periode van twee jaar te evalueren wat het effect van deelname aan Stichting Steenbreek is geweest en daaropvolgend te besluiten al dan niet tot verlenging over te gaan.

En gaat over tot de orde van de dag.

Merle van Leusden-Brüning

Merle is jong, wereldwijs en vastberaden, maar ook bruisend en levendig. Ze heeft de afgelopen jaren een bak ervaring opgedaan in de Provincie. Ze is ambitieus en zal er alles aan doen om het positieve verschil te maken in Brunssum. Haar doel voor Brunssum: Merle wil graag dat er meer twintigers en dertigers in Brunssum

Meer over Merle van Leusden-Brüning