Motie dementievriendelijke gemeente

Ingediend tijdens raadsvergadering van 13 november 2018, unaniem aangenomen.

Motie vreemd aan de orde van de dag – dementievriendelijke gemeente

De gemeenteraad van Brunssum in vergadering bijeen op 13 november 2018,

Constaterende dat:

• Op dit moment ca 270.000 mensen in Nederland dementie hebben;
  • Op dit moment een succesvolle campagne loopt van de gemeente gericht op preventie;
  • De verwachting toch is dat, met name door de vergrijzing, het aantal mensen met dementie sterk zal toenemen en dat dat ook in onze gemeente het geval zal zijn;
  • Cijfers TNO i.o.v. Alzheimer NL spreken van 1.000 mensen in 2040 in Brunssum;

Overwegende dat:

• Dit gegeven een forse druk legt op de directe omgeving (de mantelzorgers) en daarbuiten, op straat, in de winkel en op het werk;
  • Het belangrijk is, dat ook deze mensen zo lang mogelijk en op een respectvolle manier aan de samenleving kunnen blijven deelnemen;
  • De gemeente kennis over dementie kan vergroten binnen en buiten de eigen organisatie, bijvoorbeeld door het aanbieden van trainingen ‘omgaan met dementie’;
  • Men daarmee iemand met dementie en hun mantelzorger kan helpen en dat ze zich ondersteund voelen;
  • Vele gemeenten in Nederland ons al voor zijn gegaan en we reeds als meest mantelzorgvriendelijke gemeente in Limburg te boek staan;

Verzoekt het college:

• Te onderzoeken of de gemeente de titel ‘dementie-vriendelijk’ kan behalen en hierover terugkoppeling te geven aan de raad;
  • Deelname aan de gratis onlinecursussen omtrent dementie kan worden gepromoot, voor bestuurders, raadsleden, ambtenaren, ondernemers en burgers.
  • De link naar de website www.samendementievriendelijk.nl kan worden geplaatst op de gemeentelijke website.

En gaat over tot de orde van de dag.

PvdA Brunssum

Haico Offermans                                 Merle van Leusden-Brüning
Fractievoorzitter                                 Raadslid

Merle van Leusden-Brüning