Artikel 43 vragen Schutterspark

We hebben op 30 april vragen gesteld aan het college m.b.t. Speeltuin Schutterspark. Antwoorden zijn ontvangen op 3 juli 2018

Naar aanleiding van de op 17 april gehouden informatieavond over de nieuwe speeltuin Schutterspark, hebben zich bij ons bezorgde burgers en ondernemers gemeld. Aangezien ook wij een aantal vragen en opmerkingen hebben, het volgende:

• Afgelopen jaar is de gemeenteraad op een aantal momenten geïnformeerd over de stand van zaken in het Schutterspark, de samenwerking tussen de ondernemers, de toestand van de speeltuin, een tweetal concrete initiatieven (het klimbos en de ‘MediaInn’) en de nieuw te maken afspraken met Schutterspark BV;

• Op dit moment is men in opdracht van de gemeenteraad en gesteund door de Partij van de Arbeid Brunssum, begonnen met het opknappen en vernieuwen van de speeltuin. Vooruitlopend op eventuele nadere afspraken met alle exploitanten;

• Er is voor gekozen om de speeltuin niet alleen voor de jongste jeugd (zeg tot 12 jaar) in te richten, maar ook andere doelgroepen er een eigen plek te geven. En daarbij zijn ook elementen gepresenteerd, die onderdeel uitmaken van het bedrijfsplan of reeds gedeelde toekomstplannen van de overige exploitanten in het Schutterspark;

• Wij hebben begrepen dat ondanks het feit dat gecommuniceerd is dat de speeltuin dicht zou blijven omdat toestellen afgekeurd en/of niet meer veilig waren en ondanks het feit dat er op dit moment geen veilige sanitaire voorzieningen aanwezig zijn, de speeltuin toch open is geweest op een aantal momenten de afgelopen weken.

Bovenstaande roept bij PvdA Brunssum de volgende vragen op:

1. Door te kiezen voor een uitbreiding van de doelgroep en het toepassen van elementen die ook bij andere attracties in het Schutterspark voorkomen, ontstaat een overlap met activiteiten van de overige ondernemers/exploitanten in het Schutterspark. Dit stuit op onbegrip en weerstand. Waarom de keus voor een uitbreiding van de doelgroep?

2. Kunt u een uitgewerkt(e) overzicht/begroting geven van de bijdrage aan de kosten voor het vernieuwen van de speeltuin Schutterspark door elk der partijen? (Dus bijdrage gemeente, bijdrage Schutterspark BV en bijdrage eventuele derde partijen)

3. Hoe verhoudt de gemeentelijke investering zich tot de in de begroting 2018 vrijgemaakte bedragen voor het gehele Schutterspark?

4. Zijn er nieuwe, concrete afspraken gemaakt met Schutterspark BV inzake het beheer en onderhoud?

5. Zo ja, wanneer krijgt de gemeenteraad van Brunssum deze te zien? / Zo nee, waarom niet?

6. Waarom was de buurt niet uitgenodigd om aan de voorkant een actieve bijdrage te leveren aan de plannen voor de vernieuwde speeltuin Schutterspark en werden zij 17 april enkel geïnformeerd over hoe de nieuwe speeltuin eruit zal gaan zien?

7. De Partij van de Arbeid Brunssum is van mening dat de entreeprijs van de speeltuin Schutterspark gelijk moet zijn aan die van de andere (gemeentelijke) speeltuinen. Kunt u inmiddels aangeven wat de hoogte van de entreeprijs gaat worden?

8. Komen er seizoensabonnementen voor de speeltuin Schutterspark? En wordt de prijs daarvan eveneens gelijk aan die van de andere (gemeentelijke) speeltuinen?

9. Er werd tijdens de informatieavond gesproken over een naamswijziging voor de speeltuin. Dit stuitte op veel weerstand. Is naamswijziging op dit moment volledig van de baan?

10. Was u op de hoogte dat de speeltuin open is geweest ondanks onveilige speeltoestellen?

11. De afgelopen tijd is er een ‘evaluatie Schutterspark’ geweest, is er een visie voor het gehele Schutterspark opgesteld en zijn er 2 informatieavonden voor de gemeenteraad geweest. Wanneer volgt het plan voor de toekomst van het gehele Schutterspark inclusief eventuele vernieuwde afspraken met alle exploitant(en)?

12. Loopt het traject met de externe partij MC Advisory nog op dit moment en welke concrete resultaten heeft dit tot op heden opgeleverd?

13. Bij een aantal ondernemers in het Schutterspark heerst onvrede over de gang van zaken rondom het vernieuwen van de speeltuin en het gebrek aan communicatie de laatste maanden. Hoe zit het inmiddels met het zorgvuldig opgebouwde commitment en de samenwerking tussen de verschillende ondernemers in het Schutterspark?

14. Waarom waren de overige ondernemers/exploitanten überhaupt niet in kennis gesteld van de inhoud van de gepresenteerde plannen voor de speeltuin?

15. Waarom waren de overige ondernemers/exploitanten niet eens actief uitgenodigd voor de informatieavond van 17 april?

16. Verwacht u dat het in de toekomst mogelijk wordt om (combi)abonnementen aan te bieden voor alle attracties in het gehele Schutterspark?

Gezien het feit dat reeds begonnen is met de vernieuwing en er gevoelens en vragen bij burgers, ondernemers en de Partij van de Arbeid Brunssum leven, gaan wij er vanuit dat u ons op zo kort mogelijke termijn antwoorden op bovenstaande vragen zult doen toekomen.

In afwachting van uw reactie,

namens de fractie van de Partij van de Arbeid Brunssum,

Haico Offermans (fractievoorzitter)

Merle van Leusden-Brüning (raadslid)