Artikel 43 vragen betreffende patiëntenstop

We hebben op 22 november 2018 vragen gesteld aan het college inzake de patiëntenstop. Antwoorden ontvangen op 30 januari 2019.
Aan:

College van B&W

Postbus 250

6440  AG  BRUNSSUM

 

Brunssum, 21 november 2018
Betreft:  Artikel 43 vragen betreffende Patiëntenstop VGZ in Zuyderland-ziekenhuizen

 

 

Geacht college van B&W,

Vanavond (woensdag 21 november 2018) viel via verschillende media het nieuws te vernemen dat de Zuyderland-ziekenhuizen een patiëntenstop hebben ingevoerd voor 2 maanden voor mensen die zich verzekerd hebben bij VGZ.

Op 1Limburg (https://www.1limburg.nl/zorg-op-vgz-patienten-niet-meer-welkom-bij-zuyderland) valt het volgende te lezen: “Klanten van VGZ die zich melden bij Zuyderland voor een eerste consult krijgen te horen dat ze tot begin volgend jaar op een wachtlijst komen, of zich bij een ander ziekenhuis moeten melden. Het gaat om ingrepen zoals staar, een nieuwe heup, een liesbreuk of verschillende aandoeningen aan keel, neus of oren. De patiëntenstop geldt niet voor spoedgevallen en kinderen.”

Aangezien het VGZ Zuid-Limburgpakket via IsdBOL dé zorgverzekering met collectiviteitskorting is voor Brunssumse inwoners met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm is, hebben wij de volgende vragen:

  1. Geldt de hiervoor beschreven patiëntenstop ook voor Brunssumse patiënten, die via het VGZ Zuid-Limburgpakket een beroep op ziekenhuiszorg moeten doen?
    – Ja, als ze een nieuwe patiënt zijn van het Zuyderland zijn en gebruik willen maken van de genoemde behandelingen. Zie ook punt 3,4 en 5 van de Q&A.
  2. Betekent dit dat deze Brunssumse patiënten die ziekenhuiszorg nodig hebben, die valt binnen de zorg die Zuyderland niet meer levert vanwege de patiëntenstop, hiervoor niet meer terecht kunnen bij de Zuyderland-locatie in Heerlen, Brunssum en Kerkrade.
    – Ja, wederom nieuwe patiënten voor de genoemde behandelingen, tenzij zij een wachttijd van nu ongeveer 5 weken accepteren. Als ze de wachttijd accepteren dan kunnen ze gewoon behandeld worden in het Zuyderland. De wachttijd geldt tot en met 31 december 2018. Zie ook punt 3 en punt 11 van de Q&A.
  3. Zo ja, klopt het dan dat de dichtstbijzijnde ziekenhuiszorg in Roermond of Maastricht te krijgen valt?
    Ja, dat zijn voorbeelden. Zie ook punt 8 van de Q&A.
  4. Wordt die benodigde zorg voor VGZ-verzekerden in Roermond en/of Maastricht op dit moment wel nog geleverd?
    – Ja, VGZ heeft  voldoende zorg ingekocht bij de ziekenhuizen in de regio. Zie ook punt 8 en 13 van de Q&A.
  5. Welke risico’s kleven er aan deze hogere reistijden en –kilometers?
    – VGZ vergoedt eventuele extra reis- en parkeerkosten. Als patiënten verzekerd zijn bij VGZ Zuid-Limburg  en voor de genoemde behandelingen behandeld worden in Zuyderland of een alternatief ziekenhuis hebben geen wettelijke verplicht eigen risico voor medische specialistische zorg. Neem voor vragen contact op met de zorgadviseurs van VGZ via telefoonnummer: 088-1311611 van 8.30 uur tot 17.00 uur. Zie ook punt 8 en punt 13 van de Q&A.
  6. Zijn er met VGZ ook voor 2019 afspraken gemaakt over collectiviteitskortingen, of wordt via de gemeente/IsdBOL een zorgverzekering via een andere verzekeraar afgesproken?
    – Collectiviteitskortingen zijn er voor 2019 nog wel. Vanaf 2020 wordt dit helemaal (o.g.v. wetgeving) opgeheven voor alle verzekeraars. De afspraken hieromtrent worden bij aanvang van het contract (huidig contract loopt van 2017 t/m 2020) afgesproken. Bij de gunning is daar destijds naar gekeken en over onderhandeld. Insteek was destijds dat hoe meer mensen “lid” waren bij het collectief hoe meer korting ze konden geven.
  7. Kunt u aangeven of er, bij het maken van (collectiviteits-)afspraken, met VGZ (of een andere maatschappij) afspraken te maken zijn over gegarandeerde zorg van 1 januari tot en met 31 december?
    – De betrokkenheid van VGZ bij het contracteren van zorg ligt in het contracteren van zinnige zorg. Het inkopen van zorg wordt gedaan met de premies van de verzekerden van (onder andere) VGZ Zuid-Limburg. VGZ onderhandelt hierin stevig maar doet dat in het belang van zijn verzekerden. Elk zorgcontract heeft namelijk invloed op de (hoogte van de) premie van onder andere VGZ Zuid-Limburg verzekerden. Deze weg kost meer tijd. Wellicht dat dit bij een andere partij anders is maar daar kan ik verder niets over zeggen omdat dat niet bekend is.
  8. Heeft dit nog gevolgen (in financiële dan wel andere zin) voor ‘Mijn, Centrum voor medische zorg’ in Brunssum?
    – Tot op heden heeft VGZ nog niet kunnen aangeven wat dient te worden verstaan onder de constructief verlopen onderhandelingen. Deze zijn nog “lopende”.

Gezien mogelijke financiële en gezondheidsconsequenties, risico’s en dus urgentie, gaan wij er vanuit dat u ons op zo kort mogelijke termijn antwoorden op bovenstaande vragen kunt doen toekomen.

In afwachting van uw reactie,

 

Haico Offermans                          Merle van Leusden-Brüning

(Fractievoorzitter)                         (Raadslid)

Haico Offermans

Haico Offermans

Haico Offermans heeft altijd een luisterend oor voor iedereen, omdat elk verhaal iets bijzonders vertelt. De afgelopen periode ( 2015-2017) heeft Haico als wethouder bewezen hoe hij Brunssum een beetje mooier heeft gemaakt. Hij wil daar graag samen mee verder gaan. Zijn doel voor Brunssum: Haico wil de verduurzaming van onze gemeente voortzetten. Bijvoorbeeld in

Meer over Haico Offermans