Door Dave Nowacki op 6 december 2014

Zuidelijke lijsttrekkers PS in Venlo

Op 18 maart 2015 zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Daarom gingen wij op pad met de Zuidelijke lijsttrekkers. Wij hadden onze  Brabantse lijsttrekker Stijn Smeulders en onze Limburgse lijsttrekker Eric Geurts uitgenodigd om kennis met elkaar te maken. Waar kan dat beter dan in Venlo?

Vooral als logistieke hotspot kruisen de Brabantse en Limburgse wegen elkaar immers vaak in Venlo. Denk aan het goederenvervoer over het spoor vanuit de Rotterdamse havens, de snelweg A67 en via de binnenvaart op de Maas.

Maar ook op het vlak van onderwijs (Brainport) en agrifood (Greenport) zijn er gedeelde belangen. Vandaag waren Stijn en Eric in Venlo om kennis te maken met die verschillende bedrijven.

foto: PvdA Venlo

Fractievoorzitter Hay Janssen, raadslid Erik Manders en afdelingsvoorzitter Hans Liebregts heetten de heren welkom in ons PvdA-Huis alwaar we gestart zijn met een lunch en kennismakingsgesprek. Hierna hebben we een aantal plekken in Nederland en Duitsland bezocht. We zijn gestart bij de Innovatoren bij Greenpark.

foto: PvdA Venlo

Bovenin de Innovatoren hebben de heren uitleg gekregen over de kansen op het voormalige Floriade-terrein en in Greenport Venlo. De kansen zijn enorm voor bedrijven en kennisinstellingen. Zoals de ontwikkeling van de Greenport Campus samen met HAS Limburg en Universiteit Maastricht. Zij zullen er samen met o.a. Philips Lightning een onderzoekslaboratorium starten.

foto: PvdA Venlo

Daarna bezochten we de Barge-terminal. Deze containerhaven aan de Maas werd in 2010 geopend en is een groot succes. Het gaat zelfs zo goed dat de haven nu alweer uitgebreid moet worden. De Venlose gemeenteraad nam daar onlangs ook een positief besluit over.

Bezoek Duitse buurgemeente

Ook hebben we plekken bekeken in de Duitse buurgemeente Nettetal, zoals het grensoverschrijdende bedrijventerrein VeNeTe in Kaldenkirchen. We sloten de dag af met een bezoek aan het bedrijf Cabooter Railcargo. Dat is een bedrijf wat samen met overheden de  Rail-terminal op Trade Port Noord gaat ontwikkelen. Dus veel mooie ontwikkelingen in de regio.

Op naar goede Provinciale Statenverkiezingen!

Dave Nowacki

Dave Nowacki werkt hard en is altijd in voor een lolletje. Maar ook zeker iemand die van Brunssum een plek wil maken waar jong en oud kunnen en willen samenleven, -wonen en recreeren. Zijn doel voor Brunssum: Dave gaat voor een zorgzame gemeenschap met aandacht voor iedereen. Goede zorg voor onze senioren en voldoende voorzieningen

Meer over Dave Nowacki