Woordmelding Merle: Cultuurnota

Door Merle van Leusden-Brüning op 22 september 2020

We stellen vanavond de Cultuurnota van de gemeente Brunssum vast. Een visie, nog zonder middelen. Die komen pas bij de begroting. Vanavond gaat dus puur om wát we gaan doen de komende jaren. Ik zal niet in herhaling treden wat mijn voorgangers hebben gedeeld. Mooi betoog van collega Maloe Janssen van de BCD-fractie.

De ambities zijn hoog: In 2023 zullen we evalueren of er daadwerkelijk een beter cultureel klimaat is. Minder gevoel van uitsluiting in 2023 door meer participatie aan culturele ontmoetingen. Minder eenzaamheid. Meer geluk. Meer gevoel van zelfregie. Meer ervaren veerkracht. Minder ervaren kwetsbaarheid. Lastig is en blijft om verbetering of verslechtering toe te schrijven aan de investering in cultuur.

We stellen vanavond een visie vast. Een visie met draagvlak, met keuzes en met innovatie, extra impulsen, en ambitie. Voorzitter, daar wordt PvdA Brunssum blij van.

Kritischer waren we in de commissie op het zogeheten Revolverend Fonds voor de Podiumkunsten. Een onduidelijke omschrijving in het raadsvoorstel, met nog meer onduidelijkheid over de kaders en criteria. Een discussie met de wethouder over wat nu kaders stellen is en wat uitvoering is volgde. PvdA Brunssum was aanvankelijk de enige partij die hier moeite mee had in de commissie. Wij waren en zijn van mening dat de kaders waarin zo’n fonds mag opereren, door de raad vastgesteld moet worden. Ook hier is de raad aan zet, dames en heren. En hoewel de wethouder er aanvankelijk geen voorstander van was, zegde hij toe dat we samen om tafel gingen om deze criteria op te stellen. Dat was een prettig gesprek, waarbij vanuit deze kant nog dank voor de meewerkende wethouder Janssen.

Ik ben er trots op, en dat mag u best weten, dat er vanavond mede namens de PvdA Brunssum, samen met Lijst Borger en Lijst BBB, een motie wordt ingediend over de kaders waarin het nieuwe, revolverend fonds voor de podiumkunsten in Brunssum gaat opereren.

De gemeente treedt op deze manier in de rol van facilitator. Niet op de stoel van programmeur en niet van flappentap. Maar een faciliterende rol, omdat we een opgave hebben op het gebied van de podiumkunsten voor alle inwoners van Brunssum. Vaak hebben producenten van culturele producties een basisbedrag nodig om verder fondsen of sponsoring aan te kunnen vragen. Uitgangspunt is dat het voorschot terug zal vloeien naar het fonds. Het laatste punt dat ik nog wil uitlichten uit de, straks hopelijk vastgestelde criteria uit de motie, is dat elke organisatie maximaal 1x per jaar beroep kan doen op het fonds. Deze was voor PvdA Brunssum erg belangrijk, zodat het niet een ‘potje’ wordt voor een enkel podium of partij.

Gaat dit fonds werken? We hopen uiteraard van wel. Is het nodig? Ik weet het zeker. En, om met een paar wijze woorden de avond af te sluiten: Alles wat u niet probeert, mislukt sowieso. Dankuwel.

Merle van Leusden-Brüning

Merle is jong, wereldwijs en vastberaden, maar ook bruisend en levendig. Ze heeft de afgelopen jaren een bak ervaring opgedaan in de Provincie. Ze is ambitieus en zal er alles aan doen om het positieve verschil te maken in Brunssum. Haar doel voor Brunssum: Merle wil graag dat er meer twintigers en dertigers in Brunssum

Meer over Merle van Leusden-Brüning

Waar ben je naar op zoek?