Patiëntenstop voor VGZ verzekerden in Zuyderland

22 november 2018

Patiëntenstop

Woensdag 21 november 2018 viel via verschillende media het nieuws te vernemen dat de Zuyderland-ziekenhuizen een patiëntenstop hebben ingevoerd voor 2 maanden voor mensen die zich verzekerd hebben bij VGZ.

Op 1Limburg  valt het volgende te lezen: “Klanten van VGZ die zich melden bij Zuyderland voor een eerste consult krijgen te horen dat ze tot begin volgend jaar op een wachtlijst komen, of zich bij een ander ziekenhuis moeten melden. Het gaat om ingrepen zoals staar, een nieuwe heup, een liesbreuk of verschillende aandoeningen aan keel, neus of oren. De patiëntenstop geldt niet voor spoedgevallen en kinderen.”

Ieder jaar worden er contracten gemaakt tussen zorginstellingen en verzekeraars. Daarin staat onder andere hoeveel behandelingen een verzekeraar bij hen inkoopt. Het is de derde keer op rij dat VGZ te weinig behandelingen heeft ingekocht.

Vanmorgen op L1 Radio heeft het bestuur van Zuyderland laten weten dat VGZ de enige verzekeraar is waarmee deze afspraak gemaakt is en kan met zekerheid zeggen dat de zorgpot bij andere verzekeraars voldoende gevuld is.

Aangezien het VGZ Zuid-Limburgpakket via IsdBOL dé zorgverzekering met collectiviteitskorting is voor Brunssumse inwoners met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm is, maken wij ons grote zorgen over deze groep mensen en stelden we vragen aan het college.  Gezien mogelijke financiële en gezondheidsconsequenties, risico’s en dus urgentie, gaan wij er vanuit dat we op zo kort mogelijke termijn antwoorden op bovenstaande vragen kunnen verwachten.

Waar ben je naar op zoek?