Fairtrade Gemeente

Door Vera Braam op 27 mei 2018

Afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan het initiatiefvoorstel om van Brunssum een Fairtrade Gemeente te maken. In de raadsvergadering van 5 juni wordt dit voorstel behandel. En gaan we ervoor dat de raad in meerderheid akkoord gaat.

Waarom vinden wij dat belangrijk?

Omdat je als gemeente het goede voorbeeld moet geven en zo inspireer je lokale bedrijven om dit voorbeeld te volgen. Maar ook omdat diverse winkels, horeca, bedrijven en organisaties al meedoen aan deze campagne.

Dit voorstel is tot stand gekomen omdat wij initiatieven van inwoners, bedrijven en organisaties stimuleren om eerlijke handel te bevorderen.

Wat is Fairtrade Gemeente?

Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat in een gemeente bedrijven, horeca, organisaties en inwoners samen werken aan meer eerlijke handel.

De landelijke campagne is in 2007 gestart gestart door ICCO, landelijke vereniging van wereldwinkels en stichting Max Havelaar.

In de regio Parkstad is COS Limburg de ondersteuner van deze campagne en zijn zij samen met Plus Supermarkten de initiatiefnemers om de regio fairtrade te maken.

Er is al een lokaal kernteam actief, welke bestaat uit Lieke Rijkx (COS), Theo en Vivianne Quaedvlieg (PLUS), Anouck van Maanen (Wereldwinkel) en Vera Braam (vrijwilliger).

Zij zijn druk doende om nog meer bedrijven in Brunssum te werven en werken aan een Fairtrade Feestje in oktober, waarbij ze jou kennis wil laten maken met deze producten. Want dat is het idee, vraag en aanbod vergroten van fairtrade producten. Laten zien dat je zelf ook een steentje kunt bijdragen aan een eerlijkere wereld.

Doe je ook mee om van Brunssum een Fairtrade Gemeente te maken?  Ken je bedrijven in Brunssum die al fairtrade producten gebruiken en/of verkopen? Laat het ons weten!

Fairtrade gemeente

Vera Braam

Vera Braam is helemaal nieuw in de politiek en zegt wat ze denkt. Enthousiast, leergierig en gemotiveerd om Brunssum nog wat mooier te maken. Haar doel voor Brunssum: Vera wil graag een samenleving waarin we meer vertrouwen hebben, positiviteit uitstralen en dus ook gelukkiger zijn met wat we hebben. Een groenere gemeente en meer geld

Meer over Vera Braam